STATUT STOWARZYSZENIA WYKONAWCÓW DACHÓW PŁASKICH I FASAD DAFA
z siedzibą w Opolu
(TEKST JEDNOLITY)
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie Wykonawców Dachów Płaskich i Fasad DAFA, zwane dalej Stowarzyszeniem posiada osobowość prawną.
§ 2.
Terenem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska, zaś siedziba władz naczelnych mieści się w Opolu.
§ 3.
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
§ 4.
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach szczegółowych.
§ 5.
Nazwa Stowarzyszenia jest prawnie zastrzeżona.
§ 6.
Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej: DAFA.
ROZDZIAŁ II
Cele i sposoby działania
§ 7.
Celem Stowarzyszenia jest:
- poprawa warunków handlowych, pozwalających na stworzenie partnerskich relacji pomiędzy uczestnikami procesów realizacyjnych,
- ujednolicenie standardów dotyczących serwisowania oraz jego kosztów w powiązaniu z udzielonymi okresami gwarancji,
- ujednolicenie i poprawa standardów wykonawczych, jak też podejmowanie prawem dozwolonych działań gwarantujących ich wdrażanie i przestrzeganie,
- ustalanie wspólnych kierunków działań w relacjach handlowych z uczestnikami procesów realizacyjnych, w celu ochrony uzasadnionych interesów członków wspierających,
- prowadzenie działalności szkoleniowej dla członków Stowarzyszenia oraz innych zainteresowanych osób,
- kształtowanie i inicjowanie działań wpływających na rozwój branży,
- Stowarzyszenie może, na wniosek zainteresowanych stron, występować w roli organu opiniodawczego, mogącego pełnić rolę rzeczoznawcy orzekającego o poprawności i zgodności z technologią wykonywanych robót i usług, w przypadku zaistnienia sporów pomiędzy Zleceniodawcą a firmą wykonawczą.
§ 8.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- współpracę z organami administracji publicznej, organami stanowiącymi prawo, instytucjami i organizacjami zainteresowanym działalnością Stowarzyszenia w zakresie współuczestnictwa w tworzeniu regulacji prawnych, dotyczących szeroko rozumianego obrotu gospodarczego,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń, seminariów konferencji w dziedzinach mających wpływ na funkcjonowanie i rozwój branży,
- reprezentowanie interesów swoich członków w organach administracji publicznej, organizacjach gospodarczych i innych instytucjach,
- współpracę, w innych sprawach niż określone w pkt.1, z organami administracji publicznej, krajowymi i zagranicznymi organizacjami gospodarczymi.
§ 9.
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów Statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10.
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
§ 11.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków wspierających oraz
- członków honorowych.
§ 12.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub fizyczna, zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Stowarzyszenia, na podstawie pisemnej deklaracji.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która nie została pozbawiona praw publicznych, a jednocześnie poprzez swoje szczególne zaangażowanie w działalność Stowarzyszenia zasługuje na tego typu wyróżnienie. Członek honorowy nie może jednocześnie pełnić funkcji członka zwyczajnego.
§ 13.
- Członek zwyczajny ma prawo do:
1. czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
2. zgłaszania opinii i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia,
3. zaskarżania do Walnego Zebrania Członków uchwały Zarządu Stowarzyszenia o zawieszeniu lub wykluczeniu z listy członków,
4. korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia. - Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1.przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
2. regularnego opłacania składek,
3. aktywnego uczestnictwa w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia.
§ 14.
- Członek wspierający posiada prawa określone w § 13 ust. 1. z wyjątkiem biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia, oraz obowiązki, o których mowa w § 13 ust. 2.
§ 14a.
1. Z tytułem członkostwa honorowego nie jest związane jakiekolwiek uprawnienie bądź zobowiązanie przysługujące członkowi honorowemu wobec Stowarzyszenia. Tym samym, wobec osoby członka honorowego nie znajdą zastosowania prawa i obowiązki określone w § 13 ust. 1 i ust. 2 Statutu.
2. Kandydatura członka honorowego powinna zostać przedłożona do oceny Zarządu wraz z niezbędnym wykazem zasług mających znaczenie dla prowadzonej działalności Stowarzyszenia.
3. Zarząd po dokonanym rozpatrzeniu kandydatury na członka honorowego, przedkłada stosowny wniosek wraz z uzasadnieniem pod głosowanie Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
4. Członka honorowego powołuje się na czas nieoznaczony z uwzględnieniem § 15 ust. 1 b) Statutu.
5. Dla celów informacyjnych, lista członków honorowych przedstawiona jest na stronie internetowej Stowarzyszenia.
§ 15.
1.Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
a) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań wobec Stowarzyszenia,
b) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego, z wyłączeniem członkostwa honorowego, które również może zostać nadane pośmiertnie.
2. Zarząd stwierdza uchwałą ustanie członkostwa w Stowarzyszeniu w przypadkach wskazanych w ust. 1 powyżej, zarządzając jednocześnie skreślenie członka, którego dotyczy powyższa uchwała z listy członków Stowarzyszenia. O podjęciu powyższej uchwały Zarząd powiadamia pisemnie Członków, których ona dotyczy, doręczając im odpis uchwały.
3. Członkostwo w Stowarzyszeniu może ustać także na skutek wykluczenia członka ze Stowarzyszenia. Wykluczenia z listy członków Stowarzyszenia może dokonać Zarząd w szczególności w następujących sytuacjach:
a) w przypadku nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający trzy miesiące,
b) w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia Statutu, uchwał władz Stowarzyszenia i regulaminów obowiązujących w Stowarzyszeniu lub w razie prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych lub w drodze orzeczenia organu do rozstrzygania spraw spornych.
4. Członkostwo w Stowarzyszeniu może zostać czasowo zawieszone przez Zarząd w wyniku utraty zaufania do członka Stowarzyszenia, zgłoszonego przez co najmniej 10% członków Stowarzyszenia lub w drodze orzeczenia organu do rozstrzygania spraw spornych. Zawiadomienie o utracie zaufania powinno zostać zgłoszone Zarządowi na piśmie pod rygorem nieważności wraz z uzasadnieniem.
5. O podjęciu uchwały Zarządu o zawieszeniu w prawach członkowskich lub wykluczeniu członka Stowarzyszenia, Zarząd powiadamia pisemnie członka, którego ona dotyczy, doręczając mu odpis uchwały wraz z uzasadnieniem. Członkowi Stowarzyszenia przysługuje prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od dnia doręczania stosownej uchwały. Termin ten uważa się za zachowany, jeżeli w tym terminie odwołanie zostanie nadane przesyłką na adres siedziby Stowarzyszenia, doręczone osobiście na adres siedziby Stowarzyszenia albo dostarczone pocztą elektroniczną na adres biuro@dafa.com.pl.
6. Podejmując uchwałę o wykluczeniu, Zarząd winien jednocześnie zarządzić skreślenie wykluczonego Członka ze Stowarzyszenia członka z listy członków Stowarzyszenia.
7. Od dnia doręczenia uchwały do momentu rozpatrzenia odwołania przez Walne Zebranie Członków, członek wobec którego podjęto uchwałę o zawieszeniu bądź wykluczeniu jest pozbawiony uprawnień statutowych.
8. Rozpatrzenie odwołania odbędzie się na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Walne Zebranie Członków rozpatrując odwołanie od decyzji uchwał Zarządu, o których mowa w niniejszym paragrafie, oddala odwołanie albo je uwzględnia i uchyla zaskarżoną uchwałę Zarządu. W przypadku oddalenia odwołania od decyzji Zarządu w sprawie zawieszenia członka Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków podejmuje decyzję o wykluczeniu członka i skreśleniu go z listy członków.
9. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w niniejszym paragrafie.
10. W przypadku zawieszenia lub wykluczenia członka za sprawą orzeczenia organu do rozstrzygania spraw spornych, tryb odwoławczy przewidziany w ust. 5 niniejszego paragrafu nie przysługuje. Ostateczną instancję odwoławczą stanowi wówczas, zgodnie z Regulaminem organu do rozstrzygania spraw spornych, Zarząd.
11. Od decyzji organu do rozstrzygania spraw spornych w Stowarzyszeniu DAFA przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania, wyłącznie jeśli stroną konfliktu jest Zarząd lub Komisja Rewizyjna.
Organy Stowarzyszenia
ROZDZIAŁ IV
§ 16.
Władzami naczelnymi Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Organ do rozstrzygania spraw spornych.
§ 17.
- Wybór członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Organu do rozstrzygania spraw spornych Stowarzyszenia odbywa się w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów obecnych członków Walnego Zebrania Członków.
Członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Organu do rozstrzygania spraw spornych Stowarzyszenia powołuje się na okres 3 letniej kadencji. Nie zastrzega się ograniczeń w zakresie ilości ponownych powołań. - Uchwały Zarządu Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum), chyba, że Statut stanowi inaczej.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum), chyba że Statut stanowi inaczej. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
- Organ do rozstrzygania spraw spornych w Stowarzyszeniu DAFA funkcjonuje w oparciu o Regulamin przyjęty uchwałą Walnego Zebrania Członków.
§ 18.
- W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany poprzez przeprowadzenie wyborów na nie obsadzone stanowisko.
- Kandydatury na członków kolejnej kadencji Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Organu do rozstrzygania spraw spornych Stowarzyszenia są zgłaszane co trzy lata do końca lutego roku obrotowego, w którym upływa termin dotychczasowej kadencji danego organu i będą rozpatrywane w ramach Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
- Kandydatury, o których stanowi powyższy § 18 ust. 2 Statutu, powinny być przedkładane Walnemu Zebraniu Członków wraz ze stosowną notą biograficzną i zestawieniem planowanych przedsięwzięć i koncepcji mających na celu rozwój działalności Stowarzyszenia. W przypadku kandydatur dotychczasowych członków władz Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków może postanowić o rozpatrzeniu takiej kandydatury z pominięciem uprzedniego przedłożenia noty biograficznej i zestawienia planowanych przedsięwzięć i koncepcji mających na celu rozwój działalności Stowarzyszenia.
Walne Zebranie Członków
§ 19.
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- W Walnym Zebraniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni i wspierający.
§ 20.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w roku, w terminie sześciu miesięcy po upływie każdego roku kalendarzowego.
- Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca i sekretarz.
- Prezydium Walnego Zebrania wybierane jest w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością obecnych członków na okres obrad spośród członków Stowarzyszenia, nie wchodzących w skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie uzasadnionych przypadkach:
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- 1/3 członków Stowarzyszenia.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
- Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że Statut stanowi inaczej.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów. Walne Zebranie Członków w trybie tajnym podejmuje uchwały w sprawach osobowych lub na żądanie co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia.
§ 21.
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
- uchwalenie Statutu i jego zmian,
- uchwalanie regulaminów władz Stowarzyszenia,
- wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- rozpatrywanie odwołań w sprawach zawieszenia członkostwa, wykluczenia z listy członków Stowarzyszenia, wniesionych w trybie § 15,
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu do innych organizacji,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady,
- określanie głównych kierunków działalności Stowarzyszenia.
- rozpatrzenie i wybór kandydata na członka honorowego Stowarzyszenia.
§ 22.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 członków zwyczajnych.
- Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu dwóch miesięcy, od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonego w ust. 1 pkt. 2 i 3.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
Zarząd
§ 23.
- Zarząd jest naczelną władzą Stowarzyszenia. Kieruje on całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- Zarząd składa się z 3 – 5 członków.
- Jeżeli Zarząd liczy powyżej trzech członków, może ze swego grona powołać Prezydium. W skład Prezydium wchodzą: Prezes, Zastępca Prezesa ds. Finansowych i Zastępca Prezesa ds. rozwoju.
- Prezydium kieruje działalnością Stowarzyszenia w okresie między posiedzeniami Zarządu. Zakres kompetencji Prezydium określa Zarząd.
- Zasady działania Zarządu i jego Prezydium ustala regulamin uchwalony przez Zarząd.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż 6 razy w roku.
§ 24.
Do zakresu działania Zarządu należy:
- realizacja uchwał Walnego Zebrania Członków,
- ustalanie budżetu Stowarzyszenia,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
- podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania, zawieszania i wykluczania członków,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- uchwalanie regulaminów przewidzianych w Statucie,
- koordynowanie działalności jednostek terenowych, o ile zostaną utworzone,
- uchwalanie regulaminów określonych przepisami szczegółowymi Statutu,
- powoływanie pełnomocników do reprezentowania Stowarzyszenia w indywidualnie oznaczonych sprawach.
- ocena i powzięcie decyzji w zakresie rozpatrzenia kandydatury na członka honorowego wraz z następczym przedłożeniem stosownego wniosku o przyznanie danego tytułu pod głosowanie Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia.
Komisja Rewizyjna
§ 25.
- Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków.
§ 26.
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie całokształtu działalności Stowarzyszenia,
- występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
- prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia nie wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,
- zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,
- składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium naczelnym władzom Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
§ 27.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
§ 28.
W przypadkach określonych w § 20 ust. 7 pkt. 2 Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a posiedzenie Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.
ROZDZIAŁ V
Majątek i fundusze
§ 29.
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 30.
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie,
- darowizny, zapisy i spadki,
- wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia (dochodów z własnej działalności, dochody z majątku Stowarzyszenia)
- dotacje,
- inne środki możliwe do pozyskania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca I kwartału każdego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki, wg zasad określonych przez Zarząd, w ciągu dwóch tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 31.
Do składania oświadczenia woli w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych do kwoty 20.000 zł (dwadzieścia tysięcy złotych) jest upoważniony jednoosobowo każdy członek Zarządu, a po wyżej tej kwoty – 2 członków Zarządu.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 32.
- Uchwalenie Statutu lub jego zmiana przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów bez względu na liczbę obecnych członków uprawnionych do głosowania. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 1989 r. Nr 20 poz. 104 z późniejszymi zmianami).